Vier jaar Mr-White, vier jaar mooie avonturen en prachtige road-trips op campings en camperplaatsen door heel Europa. Op deze pagina vind je korte reisverslagen in woord en beeld van de reizen die wij met onze Mercedes buscamper hebben gemaakt. Na vier jaar hebben wij met 'pijn in ons hart' onze mooie bus verkocht omdat we aan een nieuw avontuur willen beginnen. Een andere camper, een tweede Mr-White, een nieuw avontuur? Wie weet...

Zaterdag 3 september  t/m vrijdag 17 september 2021  -  Rondje Duitsland

Zaterdag 3 september. Vanochtend vroeg vertrokken richting Het Zwarte Woud. Al snel hadden we het gevoel dat er iets niet in orde was , Mr-White reed niet zoals we gewend waren, normaal namelijk als een zonnetje… Dat gevoel bleekt te kloppen omdat we er onderweg door een doofstomme man met handgebaren erop geattendeerd werden op een parkeerplaats: de linker achterband was niet in orde. Dezelfde man heeft ons geholpen en de band verwisseld. We konden nu weer met een goed gevoel verder rijden al was het best een vermoeiende reis want warm en een lange saaie snelweg. Gelukkig hadden we een mooie plek op de camping in Freudenstadt. Tijdens de 3 dagen in het Zwarte Woud hebben we prachtig wandelweer gehad en dus ook van de mooie omgeving kunnen genieten.

Dinsdag 7 september. Vanochtend richting Freiburg gereden. Onderweg wilden we een Urban-Exploring locatie aan doen in een groot voormalig hotel (hotel) Waldlust,  helaas konden we deze alleen van buiten bekijken want er kon op afspraak en betaling naar binnen. Net buiten het centrum van Freiburg hebben we op een camperplek overnacht, een grote parkeerplaats samen met 50 andere campers… ‘s Middags met de tram naar het centrum gegaan waar we door de binnenstad hebben gewandeld en lekker hebben gegeten en gedronken.

Woensdag 8 september. Vroeg opgestaan om naar Mittenwald te rijden, dit was weer een lange rit dus we hadden bij aankomst op de camping de knollen op. De daarop volgende dagen prachtig weer gehad en mooie lange wandelingen gedaan. Zondags met z'n tweeën een bergtocht van 7 uur gelopen en Hans  heeft de dag erna zelf nog de schitterende Mittenwalder Hohenweg klettersteig gedaan.

Dinsdag 14 september zijn we vertrokken uit Mittenwald en via een overnachting in Ingollstadt naar onze laatste (tussen)bestemming gereden: Braunlage in de Harz. Voordat we op de camping waren heeft Hans nog een aantal abandoned gebouwen gefotografeerd want die zijn in dit gebied in overvloed. We hadden een plek op dezelfde camping als vorig jaar geboekt. De tweede dag een relatief korte wandeling gemaakt en nog door de plaats Braunlage gelopen. ‘s Avonds bij Karsten, onze vakantievriend van vorig jaar, op bezoek geweest. De volgende dag weer naar huis gereden, toen nog niet wetend dat dit ons laatste camper-avontuur met Mr-White was, want 4 weken later is de bus verkocht...

Zaterdag 17 juli  t/m maandag 19 juli 2021  -  Belt-Schutsloot (De Wieden)

Een minivakantie met de hele familie in plaats van de cruise naar Noorwegen. De cruise die al twee keer wegens corona is geannuleerd. Nu dan toch weg met z'n allen. Een lang weekend naar Belt-Schutsloot. Camping, camper en huisje. Allemaal apart slapen maar toch dicht bij elkaar. Twee prachtige dagen in een sloep, eten, drinken, alles er op en er aan. Een mooi weekend, vooral ook voor opa en oma, onvergetelijk!

Zaterdag 5 juni  t/m woensdag 9 juni 2021  -  Werkendam (Biesbosch)

Een minivakantie met Mr-White naar de Biesbosch, 5 dagen zon, water en rust. Niet dat we alleen maar gerust hebben want de omgeving nodigt uit tot fietsen, wandelen en...varen. We hebben voor een dag een bootje gehuurd en zijn hiermee door de Biesbosch gevaren, niet geheel soepel want wel drie keer op een zandbank vastgezeten. Ook nog naar Dordrecht gefietst waar we een stadswandeling hebben gedaan en waar we, na driekwart jaar, weer eens op een terras hebben gegeten. Na al deze actie was het goed vertoeven op de natuurcamping waar we stonden, een ruime plek en mooi uitzicht.

Zaterdag 10 april t/m woensdag 14 april 2021  -  Kootwijk (Veluwe)

Na ruim een half jaar eindelijk weer met Mr-White op pad! Via Raalte en Heino, waar we bedrijven hebben bezocht die VW Transporters ombouwen tot camper, naar een Staatsbosbeheer camping nabij het Kootwijkerzand gereden. Midden in het bos, logeren bij de boswachter. Drie dagen heerlijk gewandeld. Radio Kootwijk, het Kootwijkerzand en de mooie bossen er om heen was een prima omgeving om ons te vermaken. Een mooi begin van misschien wel ons laatste camper seizoen met Mr-White...

Donderdag 15 oktober t/m zaterdag 17 oktober 2020  -  Swalmen (Limburg)

Twee lange etappes Pieterpad was de bedoeling. Dit langlopende project moet toch maar eens tot een eind komen met nog maar 5 etappes te gaan. Helaas pakte het weekend anders uit en wegens omstandigheden werden het twee relaxdagen in de camper. Ook niet slecht maar zeker niet zoals gepland. Maar het Pieterpad 'loopt niet weg' dus in 2021 lopen we in vier dagen tot het eind!

Zondag 16 augustus t/m zaterdag 29 augustus 2020  -  Duitsland / Polen / Slowakije

Dag 1, 2 en 3 Vanuit een zonnig Nederland vertrokken richting Berlijn waar we bij een verlaten vliegveld een spannende Urbex locatie hebben bezocht. Verder de grens over via zeer slechte autobaan richting onze eerste overnachting. Een prima camper-locatie aan een mooi meer bij Nieuwiesze in Polen. De volgende dag een tweede Urbex locatie, een verlaten rangeer terrein, bij Pyskowice. Een prachtige ervaring op een idyllische plek. De camper-reis voortgezet richting Zakopane (Zuid Polen), bleek een vervelende trage rit... Maar na een warm onthaal op camping Ustup in Zakopane hadden we 'ons huisje' snel geparkeerd en toch een heerlijk eind van de dag gevoel. Zakopane viel nogal tegen. Veel, heel veel Pools toerisme in een net zo toeristische stad. Zo druk eigenlijk dat we na 2,5 dag de grens over zijn gevlucht naar Slowakije...

Dag 3, 4 en 5 ... pfff, wat een verademing. Spullen inpakken binnen een uur tijd en hup de grens over. En wat een verschil met Polen. Een ordelijke omgeving, ontspannen sfeer en prachtige natuur. Op de nieuwe camping aangekomen in Štrba hebben we Karsten ontmoet. Onze eenzame Duitse buurman. Samen biertje drinken, avondeten en TATRATEA, en we hadden een wandelvriend voor de volgende dag. De beklimming van de Rysy (hoogste berg van Polen 2503 m) vanaf de zuidkant. Ondanks de drukte een prachtige lange tocht (10+ uur) in het geweldige Tatra gebergte. Een avondje gezellig nog met Karsten en we gingen weer verder richting een volgende kampeer plek.

Dag 6 en 7 Autocamping Podlesok in het 'paradijs' van Slowakije. Even een beetje uitrusten nog van de mega-tocht de Rysy op en dan weer een paar mooie wandelingen gedaan. Allemaal door canyon-achtige omgevingen met watervallen, bruggetjes, ladders en riviertjes. Heel erg mooi en gelukkig niet meer zo druk als in Polen. Hier konden we weer 'echt' van de natuur genieten...

Dag 8 en 9 In Dedinky nog de Zejmarska Roklina gelopen, en genoten van het mooie meer en de prachtige omgeving. Om vervolgens richting Krakau te rijden voor een bezoek aan de stad. Tevens was het plan om de terugreis naar Nederland in etappes te rijden en een tweetal steden in Polen aan te doen.

Dag 10 en 11 Naar camping ADAM, een mini camping aan de rand van het centrum van Krakau. De fietsen kwamen nu heel goed van pas Na een kort bezoek aan de koninklijke paleizen hebben we de stad ook te voet bekeken. Stephen Spielbergs film 'Schindlers list' is hier grotendeels opgenomen, Ook om het feit dat Paus Johannes Paulus de II hier uit de buurt komt zijn de Polen erg trots. Een prachtige oude stad Krakau met een minder mooi (oorlogs) verleden.

Dag 12, 13 en 14 De volgende camping in Wroclaw (voorheen Breslow) was in een koude-oorlog achtige omgeving. Vlak naast het Olympisch Stadion wat nog stamt uit de Nazi tijd. Wroclaw, een kleurrijke stad waar de Polen toch gewoon aardig zijn. Een goede afsluiting om Polen vervolgens te verlaten en nog een tussenstop in de Harz te maken. In Braunlage om precies te zijn, de stad waar onze vakantievriend Karsten woont. 's Avonds op camping Braunlage nog even een biertje gedronken en een hapje gegeten met hem. Gezellig, maar helaas zit onze road-trip van 2020 er weer bijna op. Nog 360 kilometer en we zijn weer thuis. Nou ja in onze camper zijn we eigenlijk ook altijd thuis!

Zaterdag 11 juli t/m vrijdag 17 juli 2020  -  Bourscheid (Luxemburg)

Een heerlijk rustige camping week in mooi Luxemburg gecombineerd met de Lee Trail, een pittige 3-daagse wandeltocht van Ettelbruck naar Kautenbach. Dat was het plan, en dat hebben we gedaan! Luxemburg is één van onze favoriete vakantie bestemming van de afgelopen jaren. Wat een mooi land is het toch en zo dicht bij. Voor camper uitstapjes met Mr-White dus prima geschikt, en vooral met hele mooie wandel routes. De Lee Trail stond nog op ons lijstje. Een tocht van totaal 53 kilometer. De drie etappes hebben we verdeeld over de camping-week in Bourscheid. Actieve lange wandelingen gecombineerd met relaxen in en om onze camper. Het was een mooie week die we hebben afgesloten met twee 'urban exploring' locaties. Vergeten en verlaten locatie bezoeken en vooral fotograferen heeft sinds deze vakantie onze interesse gewekt. Iets wat we in onze volgende reizen zeker nog vaker gaan doen.

Vrijdag 29 mei t/m maandag 1 juni 2020  -  Loenen (Veluwe)

Thuis gekomen van een gewone werkdag gelijk met de camper vertrokken naar Loenen. Precies een uur (!) later aankomst op de camping. Camping Reeëndal, gelegen aan de rand van het Loenense bos. De camping was al redelijk vol dus we konden nog uit 2 plekken kiezen. Ondanks dat alle plekken bezet waren was het er opvallend rustig. 's Avonds even buiten kunnen zitten want het koelde toch wel snel af.

De volgende dag na het ontbijt gelijk de bossen in voor een wandeling van een paar uur. De bossen liggen aan de rand van de Veluwe en is een mooie omgeving. Ook vandaag was het zonnig en konden we na de wandeling lekker buiten zitten voor de camper.

Zondag, eerste pinksterdag, eerst lekker uitgeslapen en 's middags een korte wandeling gemaakt. Onderweg nog het Ereveld Loenen, een begraafplaats voor oorlogsslachtoffers, bezocht.

Maandag hadden we alleen nog de ochtend dus hebben we eerst buiten ontbeten en daarna de boel weer in gepakt om vervolgens de lange reis naar huis terug te rijden...

Zondag 3 mei t/m donderdag 7 mei 2020  -  Borger (Drenthe)

Vakantie in tijden van Corona: later op pad met de camper dan gepland, kamperen zonder faciliteiten en verplicht in Nederland blijven. Het klinkt als een opgelegde straf maar dat is het eigenlijk helemaal niet, want: dan gaan we gewoon een maand langer door dit jaar, we nemen onze eigen douche wel mee en Nederland is toch ook prachtig! Vooral als het nog lekker rustig is...

Onze eerste bestemming van het jaar is een boerencamping in Drenthe. Anderhalf uur rijden en we zijn op de plek van bestemming. We zijn de enige gasten en dus is het genieten van de rust. Wel zijn er veel paarden in de buurt: de camping blijkt eigenlijk maar bijzaak te zijn, we staan op het terrein van een paardenpension..., en dat betekent ook dat er heel veel vliegen zijn. Jammer want die vliegen zullen ons elke avond plagen in de camper.

We hebben alle vier dagen genoten van het wandelen in de mooie, bos-, veen- en heiderijke omgeving van het Dwingelderveld en de Hondsrug. Ook het weer was prima, er was veel zon dus elke keer na terugkomst bij de camper lekker buiten kunnen zitten. De derde dag toch ook maar de buitendouche geprobeerd en dat was best goed te doen.

Fijn om even uit de Corona hectiek te zijn en met niemand rekening te hoeven houden. En wat dat betreft is de camper wel een ideale manier van vakantie vieren.

Vrijdag 4 oktober t/m maandag 7 oktober 2019  -  Echternacherbruck (Luxemburg)

Ondanks de grijze lucht en regen onderweg zat het vakantiegevoel er goed in. Dit is het laatste weekendje weg met Mr-White dit jaar voordat ie weer een half jaar op stal gaat, en we hebben er zin in! Bestemming: Echternacherbruck, Luxemburg. Dit weekend hebben we de laatste etappes van de Mullerthal Trail gewandeld. We hebben route 1 van de prachtige Mullerthal Trail in twee loopdagen gedaan. Beide keren waren het mooie wandelingen door een bosrijke omgeving, met veel lichte stijgingen en dalingen. Na de wandelingen was het natuurlijk weer goed bij komen in onze comfortabele camper, en we verheugen ons nu alweer op volgend jaar april.

Vrijdag 31 mei t/m zondag 9 juni 2019  -  Rügen (DE) / Malmö / Kopenhagen

Dag 1 Vanochtend richting Hamburg gereden. Het was een nogal saaie rit, weinig spectaculaire omgeving dus. Voordat we naar de eerste camping in Drage gingen, Campingland an der Elbe, hebben we een bezoek gebracht aan het concentratiekamp Neuengamme, ten oosten van Hamburg. We deden dit naar aanleiding van het boek 'De laatste getuige' van Frank Krake, een aangrijpend en indrukwekkend verhaal over Wim Aloserij (1924-2018), een overlevende van o.a. dit concentratiekamp.

Dag 2 Vanuit Drage naar het schiereiland Fischland-Darss-Zingst. Wederom een saaie route, inclusief een omleiding vanwege een brand. Waren we eindelijk in het plaatsje Wustrow, waar we een mooie wandeling wilden gaan doen, konden we de camper nergens parkeren... Dus besloten we regelrecht naar de camping te rijden en van daaruit te gaan wandelen. Ook dit bleek niet zo eenvoudig: Wustrow bestaat uit veel eenrichtingsverkeer voor auto's en het was lastig om te keren met de camper en ook kwamen we achter een optocht van brandweervoertuigen te staan... Gelukkig verliep de rest van de dag ohne Probleme... De camping, Ostseecamp Dierhagen, was redelijk groot en vol, want het was natuurlijk het Pinksterweekend, maar we hebben een mooie plek aan de rand van het bos gevonden. Na een welverdiende koffie zijn we naar het strand gewandeld en hebben een korte wandeling langs de Ostsee gemaakt, toch ook wel erg mooi!

Dag 3 Vanmorgen uiteraard met verse Duitse broodjes en koffie ontbeten. Vervolgens naar fietsverhuurder Udo gewandeld. Bij hem hebben we voor vandaag fietsen gehuurd om zo per fiets naar het dorp te gaan waar we gister onze camper niet kwijt konden en dan toch de wandeling te kunnen doen. Het was een prachtige wandeling door weilanden, dorpjes en vooral langs de kust was erg mooi. Aan het eind van de wandeling de fiets weer gepakt en nog even een broodje haring gegeten in Wustrow.

Dag 4 Vandaag via Stralsund, een Hanzestadje vlak onder het eiland Rügen, naar onze volgende bestemming gereden. Stralsund is een prima plek om rond te kijken en even een terrasje te pakken. Dit hebben we dan ook gedaan, het weer was prachtig. De camper hebben we net buiten het centrum op een parkeerplaats bij een supermarkt geparkeerd. Na deze aangename onderbreking verder gereden en vlak voordat we bij de camping waren toch nog even gepauzeerd en een zelfgemaakte lunch gegeten in onze camper. We hadden de camping niet besproken, het was een grote campercamping, Wohnmobil Oase Prora, met plek voor 150 campers dus plek genoeg.. Er stonden dan ook enkel en alleen campers, in alle soorten en maten en flink veel kapitaal ook. 's Avonds zijn we naar Prora gewandeld. Prora is een plaatsje bij Binz en tevens de naam van een omstreden nazi-bouwwerk uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Opdrachtgever voor dit 'badhotel' van enkele kilometers lang was Adolf Hitler. Van dit imposante bouwwerk dat uit 4 gebouwen bestaat was er nog maar één in de oude vervallen en verlaten staat. De andere 3 gebouwen zijn inmiddels gerenoveerd tot appartementen en een gigantisch grote jeugdherberg. Het was wel indrukwekkend dit allemaal zo te zien. Terug op de camperplaats konden we helaas niet lang buiten zitten, erg veel muggen...

Dag 5 Vanochtend lekker rustig aan op de Camper Oase Prora in Binzi. De volgende bestemming was Lietzow, hier is een bos dat ze het Hexenbos noemen en daar hadden we een wandeling gepland. Ze hadden het beter het Mücken Wald kunnen noemen, na 20 minuten wandelen hebben we ons letterlijk laten wegjagen door de vele muggen, vreselijk. Als alternatief naar Putgarten gereden. Putgarten ligt aan de Kap Arkona. Auto's worden niet toegelaten hier, dus de camper eerst op een grote parkeerplaats geparkeerd en vandaar uit onze wandeling begonnen. Deze was prachtig, ook deze wandeling ging voor een groot deel langs de kust. We kwamen via het vissersdorpje Vitt op het strand en zijn een heel stuk langs het strand en de mooie krijtrotsen gelopen. We hebben zelfs nog een stuk gelopen waar we eigenlijk niet mochten komen vanwege het gevaar van afbrokkelende stukken krijtrotsen. Toch waren we niet de enige die dit deden. We kwamen een Duits echtpaar tegen op het strand, zij waren fossielen aan het zoeken. We hebben ons door hen laten enthousiasmeren en hebben een half uur meegedaan met zoeken. We hebben zowaar een handvol fossielen van de pijlstaartinktvissen gevonden, dat wil zeggen kleine stukjes van de ledematen. Na de wandeling wat gegeten bij de parkeerplaats en toen naar de camping in Jasmund, een beschermd natuurgebied, gereden. De camping in het plaatsje Lohme, Kruger Naturcamping, lag half in het bos en daar hebben we een erg mooie plek tussen de bomen uitgezocht. Erg bijzonder om met de camper zo in het bos te staan..

Dag 6 Vandaag vanaf de camping een wandeling richting de kust begonnen. Het was wederom prima weer. De wandeling ging voor een groot deel door een prachtig bos, na een tijdje liepen we aan de rand van het bos met een prachtig uitzicht op de blauwe Ostsee en de witte krijtrotsen, vooral bij de Königsstuhl, een krijtrots in het Jasmund National Naturpark, maar zeker ook verderop waren er adembenemende uitzichten. Op een gegeven moment kon je met een trap naar beneden het strand op. Hier hebben we zeker een uur gezocht naar fossielen, een leuke bezigheid, maar het werd wel heel erg warm en dus zijn we weer verder gegaan. Terug op de camping dachten we heerlijk op ons mooie plekje in het bos te kunnen gaan genieten van de rust, ware het niet dat er inmiddels een völlig irre Frau en idem dito Mann vlak naast ons kwamen staan met hun Landrover, caravan én hond! Behoorlijk irritant, weg rust en weg mooie omgeving...tja dat is het risico met camperen op een camping. Ook werden we onaangenaam verrast door de kraan in de camper: die deed het niet meer, het waterpompje was stuk. Na wat rond vragen heeft Hans een campingwinkel in de buurt gebeld en deze had wel zo'n zelfde waterpomp op voorraad, dus morgen gelijk fixen.

Dag 7 Zoals gisteren geschreven, vanochtend gelijk de kapotte waterpomp vervangen. Dit ging supersnel, alsof Hans dit dagelijks doet. Vandaag richting Sassnitz, een havenplaats, want van hier uit gaan we met de boot naar Trelleborg in Zweden. In Sassnitz langs de haven gelopen en nog wat boodschappen gedaan bij de supermarkt voor de komende dagen in Scandinavië. Op het moment dat we naar de haven reden kwamen er erg donkere en dreigende wolken onze kant op,  de eerste keer deze week dat het zou gaan regenen. Eenmaal op de boot begon het te regenen en na 4 uur varen kwamen we in een donker en regenachtig Trelleborg aan. Hier hebben we op een camperplaats overnacht. De camperplaats was ergens in een woonwijk, naast een park. Rustige plek, met nog twee andere camperaars.

Dag 8 Na de regen van vannacht was het best fris, even wennen na al die mooie warme dagen. Onze bestemming van vandaag is Malmö, een middelgrote stad in Zweden. Het parkeren op deze 'camperplaats' (via de app Campercontact) verliep nogal vreemd. We hadden de camper geparkeerd en op het moment dat we naar het centrum wilden lopen stonden er twee parkeerwachters voor onze neus. Om een lang verhaal kort te maken: we mochten er niet parkeren, sinds een week was het voor campers niet toegestaan. Naast betreffende parkeerplaats konden we alsnog parkeren. We zijn een halve dag in Malmö geweest. Malmö heeft niet een heel groot centrum maar het is er wel goed vertoeven. Aan het einde van de middag met de camper naar Kopenhagen gereden. Hiervoor moesten we over The Bridge rijden, je weet wel die brug van de gelijknamige serie. Best wel een lange brug, duur ook want we moesten een flinke tol betalen.

In Kopenhagen ook weer een camperplaats, net iets buiten het centrum, Citycamp. Het was niet meer dan een groot parkeerterrein, gelegen aan een spoorlijn. Wel was er een toiletgebouw met douches, erg netjes en schoon overigens. En je kon er fietsen huren! Dit hebben we dan ook gelijk gedaan, een uur later zaten we al op de fiets naar het centrum. Kopenhagen is een erg mooie en fietsvriendelijke stad. We hebben in een paar uurtjes al veel gezien zo op de fiets. De nacht in de camper was wat minder want er bleek een groot huwelijksfeest in het pand naast het camper terrein te zijn en ook kwam er om de 20 minuten een trein langs geraasd...

Dag 9 Toen we vanmorgen wakker werden regende het dus zijn we wat langer blijven liggen. Gelukkig werd het rond 11.00 uur weer droog en zijn we weer naar het centrum gefietst. Er is best veel te zien in Kopenhagen, je zou er wat meer dagen voor uit moeten trekken. Maar desondanks toch wel veel gezien. Omdat we nog een flink eind wilden rijden naar onze laatste camperplek in Duitsland, zijn we aan het einde van de middag van de camperplaats weggereden. Pas tegen 21.00 uur kwamen we op de camperplaats in Bredstedt aan. Dit was een gratis camperplek, het was gelegen naast een sporthal. Het was er mooi rustig, wel regende het behoorlijk, maar prima geslapen.

Dag 10 Met enige tegenzin vanochtend de reis terug naar huis begonnen, want het camperleven beviel erg goed en nu is het bijna voorbij. Via Husum teruggereden. Nog snel een Flohmarkt bezocht en daarna een lange saaie rit naar Enschede terug.

Vrijdag 5  april t/m maandag 8 april 2019  -  Beaufort (Luxemburg)

Mr-White is weer 'van stal' gehaald. We treffen het ook dit weekend met het weer, perfect om te wandelen! Bij aankomst blijkt Camping Plage in Beaufort, waar we 4 dagen willen staan, gesloten te zijn. Terwijl we net wegrijden richting een andere camping komt er een man aan en zegt dat hij de slagboom wel even voor ons omhoog doet. We hebben een mooie, rustige plek uitgezocht, wat niet echt moeilijk is als het campingseizoen nog maar net begonnen is. Het uitzicht is op de bosrand en tevens de volgende dag ons startpunt van route 3 van de Müllerthal Trail (Eind vorig jaar hebben we route 2 gelopen).

De volgende dag hebben we de eerste helft van deze route gelopen, van Beaufort naar Reuland. Het was wederom een sprookjesachtig bos, dit keer echter zonder veel rotsen en rotsspleten dus iets minder spectaculair dan route 2 vorig jaar.

Zondag hebben we het tweede deel van de route gewandeld, van Reuland terug naar de camping in Beaufort. Dit deel van de route was nog mooier dan het eerste deel, en het was opvallend rustig onderweg. In 5 uur lopen erg weinig mensen tegen gekomen terwijl het weer erg goed was om er op uit te gaan. Na onze lange wandeling hebben we toch nog enkele uurtjes buiten voor de camper kunnen genieten van het mooie lente weer.

Op maandag rustig alles ingepakt en opgeruimd en om 10.00 uur weer richting huis gereden. Alleen route 1 van de Müllerthal Trail moet nog 'beslecht' worden maar dat zal ongetwijfeld niet lang gaan duren. Dit deel van Luxemburg rond het Müllerthal is namelijk echt zeer bijzonder!

Vrijdag 5 oktober t/m maandag 8 oktober 2018  -  Berdorf (Luxemburg)

Het laatste camperweekend van ons eerste seizoen ging naar Luxemburg om daar route 2 van de Müllerthal Trail te lopen. Camping Belle-Vue 2000, in het plaatsje Berdorf was vrijwel 'uitgestorven'. Een enkele kampeerder kwam nog een laatste weekend om van het prachtige weer te genieten. We hadden dus voldoende keuze om een mooie plek voor de camper te kiezen. Aan het eind van de camping, langs het maisveld, hadden we een prachtig uitzicht op de bosrand waar ook de wandelroute van de volgende dagen door liep.

Omdat route 2 van de Müllerthal Trail 33 km lang is hebben we de route over twee dagen verdeeld. Zondag zijn we van Berdorf richting Müllerthal, Consdorf en Scheidgen gelopen om vervolgens met het lokale openbaar vervoer terug te gaan naar de camping. En wat een fantastische eerste wandeldag was het. In een sprookjesachtig rotsachtige vallei door de bossen, door rotsspleten en over mooie uitzichtpunten. Echt een onverwacht mooie eerste wandeldag van ongeveer 17 kilometer! Moe maar voldaan kwamen we terug bij onze camper om daar nog een paar uurtjes na te genieten van het prachtige weer. Zondag, de tweede loopdag, dus eerst met de bus naar Scheidgen om daar het resterende deel van de route weer 'op te pikken' en terug naar de camping in Berdorf te lopen. En ondanks dat we deze dag minder ver moesten lopen waren we opnieuw overdonderd door de schoonheid van de betoverende natuur.

Een super weekend was het als afsluiting van het seizoen. Mr-White gaat de winterstalling in, maar in dit gebied komen we zeker terug! Route 1 en 3 van de Müllerthal Trail gaan ook gelopen worden!

Vrijdag 24 augustus t/m zondag 26 augustus 2018  -  Spa Francorchamps (GP België)

Het verjaardagscadeau voor Johan's 18e verjaardag, met z'n tweeën het hele weekend met de camper naar de Grand Prix van België, is uitgelopen tot een 6-persoons weekend project. Op de vraag, "met wie ga je dan"?, zei ik: zoon, collega, zoon van collega, collega van zoon en zwager van zoon van collega... Een super-team waren we samen.

De bus volgeladen met eten en drinken, een extra tent mee, en zelfs een aggregaat voor extra stroom voorziening (vooral voor de koelkast). Aan alles is gedacht, nou ja bijna alles. Kaas vergeten...

Voor ons formule 1 'rookies' was het voorbijkomen van de eerste formule 1 auto een zeer indrukwekkend moment. Op de vrijdag waren we alle 6 zeer onder de indruk van alles wat er gebeurde op het circuit, en vooral ook om het circuit op de camping. Dit Nederlandse volksfeestje hebben we dan ook uitbundig meegevierd.

Dat konden een aantal van ons zaterdag dan ook nog duidelijk merken. De kwalificatie (vooral Q3) was zeer spectaculair. Helaas voor Max Verstappen zat er, door een strategische fout van het team, niet meer in dan de 7e startpositie.

De 'upgrade' op zondag van onze Brons-Area tickets naar de Max Verstappen tribune, door een geniale ruil met onze buren op de camping, was een cadeautje. Wat een feest hebben we gehad op deze Nederlandse tribune voor aanvang van de race. Ook tijdens de race was deze plek ideaal qua zicht op de wedstrijd en een groot scherm. En gelukkig sleepte Max er nog een mooie 3e plaats uit.

Al met al een top weekend. Zonder files, zonder lange rijen bij de ingang, met goed zicht op het circuit, met prima weer en vooral met heel veel gezelligheid samen, dus volgend jaar weer!

Zaterdag 30 juni t/m maandag 2 juli 2018  -  Hardenberg (Pieterpad)

We zijn dit keer dicht bij huis gebleven, onze bestemming was Hardenberg. Hans en ik hebben vanuit hier twee etappes van het Pieterpad gepland. We waren om 09.00 uur al op de (boeren) camping Veurink. Er was ruimte genoeg en we hadden al snel alles 'staan'. Omdat het best al warm was zijn we al gelijk vertrokken om de eerste etappe te wandelen: van Coevorden naar Hardenberg. We zijn eerst naar het station van Hardenberg gelopen om van daaruit met de trein naar Coevorden te reizen. De wandeling begon bij het station en was 19 km. Gelukkig waaide het redelijk want het was warm, maar eigenlijk hebben we daar niet zoveel last van gehad. Al met al wel 26 km gewandeld want vanaf het eindpunt moesten we weer naar de camping lopen. s'Avonds lekker lang buiten gezeten!

Zondagochtend konden we dichtbij de camping aan de etappe van Hardenberg naar Ommen beginnen. Deze wandeling was een stuk mooier dan die van gister. We hebben veel door het bos gelopen en dus ook lekker veel schaduw gehad. De laatste 3 km hebben we samen met twee andere Pieterpad wandelaars gelopen. In Ommen op de trein naar Hardenberg gestapt en vandaar uit weer naar de camping gewandeld.

Maandag lekker rustig ontbeten in de zon en om 09.00 uur weer naar huis gereden. Een uurtje later waren we alweer thuis.

Zaterdag 26 mei t/m zondag 3 juni 2018  -  Engeland / Wales, Groot Brittannië

Dag 1 We zijn vroeg vertrokken naar Duinkerken om vandaar met de ferry de oversteek naar Dover te maken. De reis verliep soepel, we waren ruim op tijd en konden aansluiten in de rij bij de andere camperaars. Van Dover via de snelweg (M-weg) naar Wokingham, ergens onder Londen. We hadden in de reisgids van ‘Britstops’ een (gratis) overnachtingsplek op een parkeerplaats bij de pub The Two Poplars gevonden. Daar aangekomen hebben we eerst onze eigen maaltijd in de camper genuttigd en daarna hebben we buiten op het terras van de pub een pint gedronken, prima weer hiervoor! Het slapen op de parkeerplaats ging goed, mede dankzij de vroege sluitingstijden van de pub…

Dag 2 Vandaag verder naar onze bestemming Snowdonia (Noord-Wales) gereden. Hoofdzakelijk via de snelweg maar later ook over de kleinere typische smalle binnen wegen. Veel bochten en hoge bermen, dit vergde enig geconcentreerd rijden van Hans. Aan het einde van de middag hebben we een rustige camping gevonden in Capel Curig. De Dolgam Campsite was eenvoudig en er was schoon sanitair. We hadden een prachtig uitzicht op de heuvels en bergen van Snowdonia. Het heeft nog geregend die avond, gelukkig niet lang zodat we ’s avonds lekker voor de camper buiten hebben gegeten.

Dag 3 Vandaag de Tryfan beklommen. Een mooie wandeling met redelijk wat klauterwerk De omgeving was prachtig en het weer was goed, soms zelfs iets te warm. 's Avonds nog een hele tijd buiten kunnen genieten van het aangename weer.

Dag 4 Ook deze dag hadden we een wandeling gepland, deze wandeling was wel een stuk langer maar was nog mooier dan die van gisteren. We hebben nu vier toppen van een bergketen bewandeld. Het gebied was afwisselend en ook de temperatuur was afwisselend, van heel warm naar ineens heel koud en later weer warm. We hebben de op een na hoogste top van Wales beklommen, de Carnedd Liewelyn (1064 meter). Bij terugkomst op de camping hebben we niet veel meer gedaan, we waren best moe van de hele dag.

Dag 5 Met de twee wandeldagen nog in de benen (heel veel spierpijn) naar Devil’s Bridge gereden. Devil’s Bridge ligt in de buurt van Aberystwyth, een plaats aan de westkust van midden Wales. Vlakbij Devil’s Bridge een camping gevonden, The Woodlands Campsite, een prima plek. Aan het einde van de middag een korte wandeling bij Devil’s Bridge gemaakt. Het was een toeristische attractie die £ 3,75 pp kostte en we werden door middel van aangelegde paden en uitkijkplekken langs watervallen en bruggen geleid…

Dag 6 Naar Aberystwyth gereden, een leuke,relaxte plaats aan de westkust van Wales. Je kunt er rustig rondwandelen en shoppen in de vele tweedehands winkeltjes. Het was er niet toeristisch (althans vandaag niet) en dat maakte de plaats wel charmant. Na Aberystwyth doorgereden naar Machynllet, een wat kleinere plaats wat meer naar het noorden, maar daar aangekomen lukte het niet een parkeerplaats te vinden, dus we zijn verder gereden naar Barmouth, een kustplaats aan de Cardigan Bay. Er was hier wel een parkeerplaats maar de charme van Barmouth was ver te zoeken doordat alle authentieke panden, erg oud maar wel mooi, helemaal waren verpest door de vele souvenirwinkels, en er heel veel toeristen waren. Erg jammer…

Dag 7 Eigenlijk wilden we vandaag de top van de Mount Snowdon doen maar helaas liet het weer dit niet toe: het regende en het was dus erg bewolkt waardoor er weinig zicht zou zijn. Ook was er onweer voorspeld in de middag. Niet verstandig om te gaan dus. Dan maar ergens anders naartoe rijden: Llangollen, een leuke plaats in het noordoosten van Wales. Hier hebben we geluncht en gewinkeld, ook hier weer leuke tweedehands zaakjes. Daarna door naar Penybontfawr waar we via de NKC camper-app op een camperplaats bij een woonboerderij met onze camper konden staan. We waren de enige gasten en beschikten over een prachtig uitzicht over de mooie groene heuvels, weilanden. ‘s Avonds naar het dorpje gewandeld en daar in de pub wat gedronken.

Dag 8 We hadden het plan opgevat om naar Cambridge te gaan, dus niet onder maar boven Londen langs te reizen. We waren er namelijk nog nooit geweest en het leek ons een leuke stad. Veel hebben we echter niet gezien van Cambridge want ten eerste duurde het rijden ernaar toe langer dan we hadden gedacht en toen we in het centrum reden was er geen parkeerplaats voor onze grote camper te vinden. We hadden heel eigenwijs de Park and Ride borden voor Cambridge genegeerd maar dat was niet slim. Echter toen we alsnog op een Park and Ride wilden parkeren bleek onze camper te hoog…

Het was een beetje een verloren middag geworden en dus zijn we naar een Britstops plek in Thaxted gereden, ten oosten van Londen. In eerste instantie hadden we zoiets van leuk stadje om een nacht je camper te parkeren op een camperplaats maar nadat we een rondje door het plaatsje hadden gelopen kwamen we erachter dat net die dag Morris Weekend was en dat betekende: allemaal dansende mannen in klederdracht, afkomstig uit allerlei gemeentes in Engeland, met veel muziek en vooral heel veel bezoekers, dus de parkeerplaats waar wij stonden was overvol. Jammer, want het was best een leuke plaats alleen hadden we geen zin in de hele avond volksmuziek en volksdansen. Dan maar weer verder zoeken. Uiteindelijk terecht gekomen in Little Baddow waar we op de Mill House Caravan Park terecht kwamen. Aangezien er geen receptie en of eigenaar op het terrein te bekennen was hebben we alsnog een gratis overnachting gehad.

Dag 9 We zijn vroeg vertrokken zodat we nog iets konden gaan doen voordat we in Dover op de ferry moesten. Dit was niet moeilijk want we waren Little Baddows nog niet uit of Hans zag dat er op de afslag naar links een grote car-boot-sale was op dat moment. Hier hebben we wel anderhalf uur rond geslenterd en ook nog het een en ander gekocht. Daarna naar Dover gereden en met de ferry Duinkerken gevaren. De rit van Duinkerken naar huis was best vermoeiend want we stonden al snel in de file en het bleef ook erg druk op de weg. Om 22.30 waren we weer thuis, thuis van een mooie vakantie in het prachtige Wales.

Zaterdag 28 t/m zondag 29 april 2018  -  Noordwijkerhout, Zuid Holland

Zaterdag 29 april ben ik samen met papa naar Noordwijk gegaan met de camper. We gingen als eerst naar de Decathlon om te kijken naar nieuwe paardrij-spullen voor de dag er na. Daarna zijn we doorgereden naar Camping De Carlton in Noorwijkerhout om daar te kunnen overnachten. we hebben in de Camer spelletjes gedaan en papa had broodfjes gemaak met thee en noodles.

De dag erna moesten we vroeg opstaan omdat ik ging paardrijden op het strand en papa zijn mountainbike had meegenomen om te fietsen. na de tijd hebben we nog eventjkes uitgewrust in de Camper. Daarna gingen we nog eventjes naar het dorp toe voor anzichtkaarten. Na een leuke dag zijn we weer naar huis gereden, en heb ik achterin op de bank geslapen. Ik heb een heel gezllig weekendje gehad met papa!

Evie

Zaterdag 21 t/m maandag 23 april 2018  -  Extertal (Bösingfeld), Duitsland

Dit weekend rijden we weer richting Duitsland, nu iets dichter bij huis. Extertal is de bestemming, een klein plaatsje in de buurt van Hameln (ja van die rattenvanger). We verblijven twee dagen op Campingplatz Bambi, een rustige kleine camping in een mooie omgeving. Ook nu moest de camper weer 'geleveld' worden. Dit keer ging het niet zo soepel als de eerste keer in De Harz. De ondergrond was nogal drassig waardoor de levelers helemaal de grond in werden gedrukt. Maar al doende leert men en met behulp van stoeptegels en veel geduld hebben we dan toch de camper redelijk waterpas weten te krijgen. Het was prachtig weer dus hebben we onze luifel ook meteen opgezet Dit was zo gedaan en binnen no-time zaten we met een biertje onder de luifel te genieten van onze mini-camper-vakantie. Want zo voelt het echt als we met de camper weggaan, ook al is het maar voor twee dagen.

De camping is gelegen aan de rand van een bosrijke omgeving en daar hebben we de zondag dan ook een uur of 5 gewandeld. Beide dagen hebben we buiten kunnen koken en eten.

Was het de eerste keer met onze camper nog erg koud s'nachts, en zelfs besneeuwd in de heuvels van De Harz, deze road-trip was het dus super mooi 'campingweer' voor wederom een geslaagd kampeerweekend in Duitsland!

Zaterdag 10 t/m maandag 12 maart 2018  -  Altenau (Nationaal Park Harz), Duitsland

Na maanden bezig te zijn geweest met aanpassingen aan onze camper werd het tijd om er eindelijk ons eerste weekendje met Mr-White weg te gaan. Camper uit de stalling en zaterdagochtend vertrokken we naar de Harz in Duitsland. Van te voren toch maar een camping gereserveerd want we wilden natuurlijk wel elektriciteit hebben i.v.m. de kachels, erg warm was het namelijk nog niet...

Vanaf het moment dat we vertrokken hadden we al het herkenbare gevoel van vakantie, maar dit keer was het extra speciaal omdat we met onze eigen camper naar de bestemming reden. Dat was Altenau, een klein stadje met 1600 inwoners, in de Harz. De prachtig gelegen Camping Alter Bahnhof Altenau, werd gerund door een Nederlands echtpaar en door hen werden we hartelijk verwelkomd.

Het was nog wel een beetje onwennig want nu moesten we natuurlijk uit gaan vinden hoe dat dan allemaal werkt, dat kamperen in een camper. Daar komt wel het een en ander bij kijken waar wij nog geen ervaring mee hebben. Maar eigenlijk ging het ons best goed af. Hans reed de camper op de levellers alsof hij dat iedere dag deed, en alsof we nooit anders hadden gedaan sloten we de camper aan op het elektriciteitsnet. De andere gasten konden niet vermoeden dat dit onze eerste keer was. De rest van de dag hebben we doorgebracht in en om de camper, want we wilden natuurlijk ervaren hoe het een en ander werkte, of niet, maar dat ging allemaal prima. Het slapen in de camper was best comfortabel en de volgende ochtend ontbijten in je eigen 'huisje' met je eigen meegebrachte boodschappen is best fijn.

Zondag hebben we een lange wandeltocht in het mooie bosrijke gebied gemaakt, we hebben nog in de sneeuw gewandeld. Na die mooie wandeling was het prettig om je eigen koffie te zetten in onze eigen camper. Het eerste weekendje weg was dus zeer geslaagd en smaakt zeker naar meer!